خطر مصرف شکر در افزایش فشارخون بیش از نمک است

12 دسامبر 2014- تحقیق اخیر نشان می دهد مصرف شکر از مصرف نمک برافزایش فشارخون تأثیر بیشتری دارد عامل خطری که با ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی مرتبط است.

این مطالعه بصورت آنلاین درمجله ی  Open Heartمنتشر گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد  کاهش مصرف نمک به  منظور  کاهش فشارخون جای  بحث دارد این نتایج به تمرکز دستورالعمل ها بر کاهش مصرف شکر نسبت به  نمک اشاره  می کند.

فشارخون بالا یک عامل کلید درابتلا به بیماری قلبی، سکته ی مغزی وسایر عوارض مرتبط با دیابت است. نویسندگان مقاله دکتر Dinicolantonioو دکتر  Lucanمی گویند: شکر بمراتب بیش از سدیم با افزایش فشارخون مرتبط است وبا تغییرات تغذیه ای تأثیرات بیشتری را بر کاهش  فشارخون بر جا می گذارد. شواهد زیادی از علوم پایه، مطالعات جمعیتی  و کارآزماییهای بالینی  گردآوری شده است که نشان می دهد  قندها و بخصوص مونوساکارید "فروکتوز" نقش اصلی  درایجاد هایپرتنشن (فشارخون) دارند.

 علاوه براین، شواهد دیگرنشان می دهد قندها بطور کلی و بخصوص فروکتوز در خطرکلی قلبی عروقی از طریق مکانیزیم های متعددی نقش دارند.

 تعدادی از متخصصان  پزشکی نتایج این تحقیق را نپذیرفته و معتقدند نتایج بیش از واقعیت جلوه داده شده و اغراق آمیز است و براساس  هیچگونه مدارک جدیدی نیست.

پرفسور Tom Sandersاز کالج کینگ لندن می گوید: به عقیده ی من تأثیرات شکر افزوده ، دراین مقاله بیش از حدواقع است و در آن مبالغه شده است. کاهش مصرف نمک وکاهش وزن سبب کاهش فشارخون می شود  اما شواهد  برای تأثیر  مستقیم  شکر افزوده،  بسیار شکننده و کم هستند.

 او می افزاید: تا آنجائیکه  من می دانم هیچ سرنخی ازکاهش فشارخون  با جایگزین کردن نوشابه های قندی  با نوشابه های تهیه شده از شکرهای مصنوعی وجود ندارد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/sugar-worse-than-salt-for-increasing-blood-pressure,-study-suggests-93845129.html